Hemleverans av tobak, nästa webbsuccé?

En av årets dyraste .se domäner såldes häromdagen. Köpeskillingen landade på den historiska summan 125.000 kronor. Det intressanta i denna affär är inte bara köpesumman utan även att parterna opererar inom exakt samma bransch, snus på nätet.

Redan 2007 började konceptet med färdigpaketerade och hemlevererade matkassar introduceras. Enligt Svensk Digital Handels senaste rapport Digital Mathandel 2015 har var fjärde konsument handlat livsmedel på nätet under det senaste året. Frågan är om konceptet kring hemleverans även börjar ta fart inom andra områden.

Nu i dagarna såldes en av årets och kanske till och med en av tidernas dyraste .se domäner. Notan slutade på 125.000 kronor för domänen Snusbrev.se, en domän helt utan historik eller egentligt etablerat värde på marknaden.

Säljaren av domänen är företaget som idag ligger bakom e-handelssatsningen Snusogram.se vilka erbjuder hemleverans av snus på nätet. Matthias Eliasius, representant för företaget, berättar att en av de största aktörerna på snusmarknaden nu har fått upp ögonen för hemleverans av tobak.

Kanske kan hemleverans av snus och tobak bli nästa succéhistoria. Tecknen är tydliga; vi prenumererar idag på musik genom Spotify, betalar våra räkningar via autogiro, handlar både vår mat och våra kläder via webbutiker. Att en betydande aktör nu ger sig in i branschen och köper upp den icke generiska domänen Snusbrev.se menar Eliasius ger en tydlig signal till marknaden. Företaget har märkt av en stark tillväxt under senaste året. Många av våra kunder har idag inte tillgång till det utbud i sin lokala butik som vi kan erbjuda berättar Eliasius vidare.

Att företaget säljer denna domän till den största konkurrenten på marknaden anser inte Eliasius behöver vara en nackdel.

– Nej, det är alltid svårt att vara först på bollen, vi tror att hela marknaden kommer att gynnas genom att en stor aktör ger sig in i denna nisch.

Läs mer på Breakit.se här: http://breakit.se/artikel/1986/fint-som-snus-e-handlare-betalar-rekordpris-for-svensk-tobakssajt

Läs mer på Ehandel.se här: http://www.ehandel.se/Snusogram-saljer-Snusbrev-for-125-000-kr-till-konkurrent,6637.html